TANZİMAT DÖNEMİ TÜRK DRAMATİK EDEBİYATI TERİMLERİ ÜZERİNE
(ON THE TANZIMAT PERIOD TURKISH DRAMATIC LITERATURE )

Yazar : Abdulkerim DİNÇ    
Türü :
Baskı Yılı : 2018
Sayı : 7/1
Sayfa : 176-182
221    2106


Abstract
Türk kültürüne “dramatik edebiyat” Tanzimat’tan sonra girmiştir. Esasında Batılı tarzda tiyatro da yoktu. Türk insanı tiyatro ihtiyacını “temaşa sanatı” dediğimiz, Meddah, Ortaoyunu, Gölge Tiyatrosu (Karagöz), Kukla ve diğer dramatik türlerle karşılıyordu. Türklerin çok zengin bir geleneksel tiyatrosu olduğunu söylemek mümkündür. Kültürümüze 19. yüzyıldan itibaren girmeye başlayan tiyatro sanatı ve tabiatıyla dramatik edebiyat kendi lügatini de birlikte getirmiştir. Biz bu çalışmamızda tiyatro sanatının lügati yerine dramatik edebiyatın lügati yani terimleri üzerine dikkat çekmeye çalışacağız. Tanzimat Dönemi’nde dramatik edebiyatımıza giren bu lügat ayrı bir incelemeyi gerektirmektedir. Böyle bir çalışma da değişen hayatımızın, kültürümüzün kodlarını açıklayacaktır.

Keywords
Tanzimat Dönemi, Tiyatro, dramatik edebiyat, dramatik edebiyat terimleri.

Özet
“Dramatik Literature” genre stepped in Turkish culture after Tanzimat (Reformation Period) in fact, it was not in the Western style in the theater. Turkish audience met the need for theater with Meddah, Ortaoyunu, Shadow Theater (Karagöz), Puppet Theater and other dramatic genres called “temaşa sanatı” it is possible to say that the Turks are a very rich traditional theater. The art of theater, which started to enter the Turkish culture from the 19th century, and therefore dramatic literature, brought its own language. In this work, it is aimed to draw attention to the terms and expressions of dramatic literature rather than of the manguage of theater art. This language, which entered dramatic literature during the Tanzimat period requires a separate study. Such a study will explain thi changing codes of our lives and our culture.

Anahtar Kelimeler
The Tanzimat period, Theatre, dramatic literature, dramatik literary terms.