“ESİR ŞEHİR ÜÇLEMESİ”NDE TEMSİL ARACI OLARAK KADIN
(WOMEN AS A REPRESENTITIVE IN THE "ESIR SEHIR" )

Yazar : Hanife ÖZER    
Türü :
Baskı Yılı : 2017
Sayı : 6/3
Sayfa : 1536-1555
198    2126


Abstract
Bu çalışmada Kemal Tahir’in “Esir Şehir Üçlemesi”nde -Esir Şehrin İnsanları, Esir Şehrin Mahpusu, Yol Ayrımı- karşımıza çıkan kadın figürleri incelenecektir. Kemal Tahir'in “Esir Şehir Üçlemesi”nde işgal dönemi İstanbul'u ve sonrasındaki on, on beş yıllık süreçte başkahraman Kâmil Bey’in hikâyesi kurgulanır. Üçlemede Kâmil Bey’in yakın çevresinde gördüğümüz üç kadın - Nermin, Nedime ve Fatma- ise gerek onun hayatına ve ruhuna yönelik etkileri gerekse dönem Türkiye’sinde temsil ettikleri sosyal konum ya da kesimler bakımından üzerinde durulması gereken nitelikteki figürlerdir. Buna göre aynı zamanda Kâmil Bey’in eşi olan Nermin, dönemi itibarıyla artık işlevsizleşmiş aristokrat bir kadını temsil ederken; Nedime bireysel ve toplumsal sorumluluklarını yerine getiren aydın Türk kadını olarak gösterilir. Fatma ise varlığıyla düşmana direnen geniş halk kesiminin cephe gerisindeki moral kuvvetlerinin timsalidir.

Keywords
Kemal Tahir, Esir Şehir Üçlemesi, toplum, kadın, temsil.

Özet
In this study, the female figures will be examined in Kemal Tahir’s Esir Sehir trilogy - Esir Şehrin İnsanları, Esir Şehrin Mahpusu, Yol Ayrımı. In Kemal Tahir’s Esir Sehir trilogy, Istanbul during the occupation period and the story’s hero Kâmil Bey’s story in the subsequent 10-15 years is are fictionalised. The three women in Kâmil Bey’s immediate vicinity – Nermin, Nedime, and Fatma – are figures that need to be emphasised in their effect in his life and soul as well as the social position and part of society they represent in that period’s Turkey. According to this, while Kâmil Bey’s wife Nermin represents the aristocratic woman who is now dysfunctional; Nedime is shown as the intellectual Turkish woman. Fatma, on the other hand, is the symbol of the part of public who is resisting the enemy with its entire existence and the morale forces behind the front lines.

Anahtar Kelimeler
Kemal Tahir, Esir Sehir trilogy, society, women, representation.